Valamelyik okos kommunikációs könyvben olvastam, hogy nincs második benyomás. Ha elsőre elbuksz, kinézetileg, véged van, nincs második esély. Jó tanács, ingyen: jól gondold meg pálinkabarát, mit rángatsz magadra ha bármiben is döntési helyzet előtt állsz és meg kell jelenned. Na, kérem ez akár a pálinkára is igaz lehet. Igaz is. Sokan vásárolnak – ma még – csak úgy ránézésre. Ha jó a design, akkor veszi, ha nem tetszik nem veszi. Persze ez marhaság, mert nem a cimkét issza meg polgár, de ha így vásárol, hát így vásárol.
Kicsit pettingeltem a témával, mire itt és most, csak Önöknek bevallom: címke teszt következik.
Pálinkáspalackok, rajtuk címke
Azzal nem lehet vitatkozni, hogy ami nekem tetszik nem biztos, hogy másnak is. Oké, vice versa is igaz ez, de az is igaz, a pálinkás üvegeknek is ki kell nézniük valahogy. Jobbára: jól. Vagy legalábbis kellene. Aztán végignézve a kínálatot, sok címkén látszik, nem grafikus álmodta meg, hanem az, aki a pálinkát főzi. Legfeljebb a mester lerajzolta, a pénzt meg eltette. No az olyan is.
Figyelem! Most odacsapok! A pálinkás üveg az fehér. Szerintem. Az volt régen is, és annak kéne lennie most is. Ki találta ki a fekete üvegeket? Ja, az osztrákok. Oszt akkor miért kellett nekünk is átvenni? Hagyjuk is.
Hátcímkék is vannak
Nos, a címkék, tízpontos skálán:
Rex pálinkák. 3 pont. Egyetlen pozitívuma a fehér üveg, de aztán slussz. Értem én a szándékot. Hogy Károly Róbert, meg király, szóval minőség, meg mintha az üveg is amolyan gótikus nyílászáróra hajazna, de. '72-es csehszlovák fíling, a hátoldalán egy kisregénnyel. Borzasztó. Ha meg már király, akkor legalább minden gyümölcs más arc lehetne.
Bolyhos ágyaspálinkák. Öt pont. A király itt is jelen van, de csak egy korona képében. Kicsit öregecske a forma, kicsit konvencionális, kicsit nem túl sikerült. Ami előny, hogy azonnal felismerhető, milyen gyümölcspálinkáról van szó, meg persze az üveg fehér. Fél pont fölfelé, mert ha újra jól végignézem, azt azért látom, hogy legalább áttekinthető.
Nem úgy a Bestillo pálinkák cimkéje. Öt pont. Hogyne: fiatalos, a színekkel játszik, nonfiguratív, már már impresszionista. De két méterről fogalmam nincs, mi is akar lenni. Pálinka? Tényleg, közelebb lépve látom, rá is van írva. Irka-firka. Meg még fekete is.
Gyulai pálinkák. 8 pont. Jobb is, hogy az öreg báró Harrucknert, mint főalakot leváltották. Az soha nem jó, ha a név ömnmagában rejtvény, és magyarázni kell. A fehér üveg, a fehér címke a gyümölccsel rendben van. Világos átlátható, egyszerű. Az új kutyás figurával megint a rejtvény jelleg a baj. Khm. A kutya az ember barátja, tehát a pálinka is, szól bizonyára az üzenet. Na, mire erre rájön valaki, oda az üvegnek. Egyébkét olyan címke, ami biztos díjak halmazát nyerné mindenféle design bajnokságon.
A bárót elkergették a kutyák?!
Pannonhalmi pálinkák. Csak azért nem tíz pont, mert van zöld üveg is, ami messziről feketének látszik. De mert van fehér is, így 9 pont. Elegáns, méltóságos, a múlt és a jelen, a minőség és az érték. Ezt sugározza a cimke. Szép, kézbevehető, gusztusos úgy mindenestől.
Mára ennyit, hamarosan újabb 5 márka (Pajor, Rézangyal, Zsindelyes, Békési, Matheus) 12 címkéjéről jön a vélemény.