rövidazélet

Pálinkafesztivál – Part II. - Szeszgyártó cégek kontra pálinkafőzdék, Gyula kontra Budapest

2010. május 17. 09:25 - eszkimolany_

Riportkészítő körutam során egy csomó érdekességet megtudtam. Többek közt például, hogy mennyire nincs egységes vélemény - szinte semmiről - a különböző főzdék között. Akár a szeszgyártás vagy gyümölcs, akár a pálinkafesztiválok szervezését, akár „a kolbász illik-e a pálinkához? kérdést illetően.

Matheusék 60 fokos kökénypálinkája után adott a téma: mitől jó egy pálinkafesztivál?

„Két fesztivál van, ahol meg szoktunk jelenni” – mondja Máthé Csaba ügyvezető. –„A most a várban lévő borfesztiválon és itt. Gyulára nem járunk, meg van annak az oka: nem akarok senkit megsérteni, de gagyi módon szervezett pálinkafesztiválról van szó. Bemegyünk ilyen műanyag-karton sörsátorba, igazán egy bennfentes fesztivál, a verseny is ilyen: egymás között eldöntik, hogy melyik évben ki legyen az első, nekem erre nincsen szükségem. Ennek az itteni fesztiválnak már híre van az országban, külföldön is. Jól van promótálva, ügyesen szervezik, nagyon profi. Ami negatív: szerintem a rendezvények egy kicsit hangosak, lehetetlen beszélgetni. Azonkívül, én továbbra sem tartom a kolbászt a pálinkával összeegyeztethetőnek, két markáns magyar termékről van szó. Lehet, hogy baráti társaságban nagyon jópofa, hogy kolbászt eszünk és hozzá pálinkázunk, de én nem gondolom, hogy itt a kettőt össze kellene hozni.


A 60 fokos kökény odaver

A Zwack Kecskeméti Pálinka Manufaktúra képviselője, Kérdő Krisztina szerint azonban a kolbi maradhat, ugyanis, „ha a pálinka magyaros jellegét akarjuk kihangsúlyozni, akkor ahhoz megy a kolbász, jól illik egymáshoz a kettő.”

Időközben befut a cég tulaja, ifjabb Zwack Sándor is. Ha lenne a fesztiválnak „a legpozitívabb kiállító” elismerése, valószínűleg ő kapná: „Mi mindig voltunk a várban és az itteni fesztiválon is. Mindig nagyon jól éreztük magunkat, nagyon elégedettek vagyunk a szervezéssel, negatívumot nem tudnék mondani. Hibátlan.”    

Mézes, vagy nemmézes?

Tovább sétálok, a Brill pálinkánál Krizl Edittel kóstolgatok.

„Sokat művelődött a közönség, egyre tudatosabbak az emberek. Kezdenek képben lenni arról, hogy mi a pálinka. Tudják, hogy a mézes nem pálinka.”
(Hoppá, így merül fel egy újabb örök vitás kérdés.)
„Gyula? – hogy kell ezt szépen fogalmazni, Sanyit nem megbántva – nagyon jó a szándék, egy picit tudatosabban el kéne különíteni a pálinkát a többi vásárlótól és talán egy kicsit a színvonalát megemelni.”
Hmm. Diplomatikus. Na de akkor itt is az újabb dolog: a mézeskérdés. Egyértelműen Zsindelyeséket illeti a válaszadás joga (tavaly nagy sikert aratott a mézes – fahéjas almájuk):
„Tudom, hogy az általános felfogás szerint a mézes nem pálinkának számít, de én bevenném a kategóriába, mert mi pálinkából készítjük, ez az alapja és csak mézet adunk hozzá” – mondja Kecskés Beatrix.
„Gyula teljesen más, más a célközönség is. Hozzám ezek a budapesti fesztiválok közelebb állnak. Itt az emberek tisztában vannak azzal, hogy mi a pálinka és már eleve úgy jönnek ide, hogy mit szeretnének, nem kell nekik elmagyarázni, hogy milyen cég vagyok, mikor alapultunk. Gyulán csak az olcsóságra mennek: teljesen mindegy, olcsó legyen, üssön!”


Zsindelyesék a mézesre esküsznek

 

A Gusto háznál járva újabb dolgok kerülnek szóba, Eck Johanna már arról beszél, hogy finomszeszből nem ugyanannyiba kerül előállítani valamit, mint gyümölcsből. Valóban.

„A kisfőzdéknek kellene valahogy összefogniuk, vagy segíteni őket, mert igazából se a nagy, se a kicsi nem tudja, hogy merre menjen. Belefog mindenki mindenbe, a legkisebb palackszámban gyártó ugyanoda próbál értékesíteni, mint ahová megpróbálják eladni a Fütyülős szeszesitalt. Még ma is látsz olyan komoly színvonalú helyeket, ahol a pálinka nem üti meg a várt színvonalat, ezen kellene változtatni! Van mindenféle tök jó pálinka törvényünk, meg pálinkaszövetség, mindezek ellenére végignézzük, hogy a Lidl-ben 1200 forintért hét decit árulnak a polcon. Ha ebből leveszed az áfát, a jövedéki adót, meg a csomagolási költséget, marad a gyümölcsre 50 forint, és ezzel még sincs gondja senkinek.”
A fesztiválkérdést illetően Gyula itt sem arat nagy sikert:
„Van egy sajátos karaktere, amiből úgy tűnik, nem tudnak, vagy nem akarnak kilépni…mi idén már nem mentünk el oda. Egyrészt anyagi megfontolásból, másrészt meg mert nem bíztam a sikerességében”

Bestilloék szerint a gyulai „az teljesen más stílusú, az egy népi hacacáré”, és ami pedig a mézes dolgot illeti: „korábban jobb volt, amikor itt is csak pálinkát lehetett árulni: a mézes az nem pálinka! Lehet mézes pálinkalikőrnek hívni, de az nem pálinka! Meg kell nézni a törvényt!”

22 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://rovidazelet.blog.hu/api/trackback/id/tr672009275

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Keress pénzt egyszerűen!! 2010.05.22. 00:39:19

Egy nagyon jó pénzkereseti lehetőséget ajánlok, ahol már 2 dollártól kifizetnek!   Gyűjts magad alá embereket(referrerals), hogy az ő pénzük után is kapj bevételt(természetesen nem az ő egyenlegükből levonva)! Minél több embert gyűjtesz magad alá,...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

VLADISZLAV 2010.05.18. 11:44:54

És gondolom a gyulaiak is elmondhatják a véleményüket egy legalább ilyen hosszú cikk keretében. Az ún. objektivitás miatt.

rcsdaniella · http://hellomama.blog.hu 2010.05.18. 11:56:07

@VLADISZLAV: igen, bárki elmondhatja a véleményét (többek közt erről szól a kommentelés),ha pedig egy picit lejjebb mész, egy legalább ilyen hosszú kizárólag Gyuláról szóló posztot is olvashatsz. másrészt, ez itt nem az ÉN személyes véleményem, azt írtam le, amit a főzdék és a kiállítók mondtak.

insert_click · http://www.kutyapoint.hu/ 2010.05.18. 14:49:30

@eszkimolany: kezd egyre gusztustalanabb lenni a stílus és a mondanivaló...
mondom én, úgy, hogy Gyulán még nem voltam, itt pedig kiállítóként már igen, bár nem ebben az évben.

zsuzska60 2010.05.18. 15:17:17

eszkimólány, te ki vagy a Rézangyalnál?

Funkerman 2010.05.18. 15:32:50

@VLADISZLAV: Hogy kell érteni a "gyulaiakat"? Rendezôség? Kiállítók?

Funkerman 2010.05.18. 15:36:36

@insert_click: Szerintem látogass el Gyulára jövô évben. Meglátod majd, hogy nagyon sok igazság van a fent leírtakban.
Tény az, hogy más vidéki pálinkafesztiválon nem voltam még, így nem tudom mennyire van vursli fíling a többi helyen.

insert_click · http://www.kutyapoint.hu/ 2010.05.18. 15:37:44

@Funkerman: miért, szerinted ezt a blogot ki írja?

Funkerman 2010.05.18. 16:15:08

@insert_click: Mondom, szerintem látogass el Gyulára jövô évben. Meglátod majd, hogy nagyon sok igazság van a fent leírtakban, FÜGGETLENÜL ATTÓL, HOGY KI IRTA. Én az elmúlt 4 évben mindig voltam, de utoljára már tulképp, csak a várfürdô miatt mentem.
Ha jól tudom, a fent nyilatkozók mind kiállítanak Gyulán is. Legalábbis nagy részük.

Funkerman 2010.05.18. 16:47:40

@insert_click: Hogy a kérdésedre is válaszoljak... nem tudom ki irja a blogot, de jól teszi, hogy írja.
Azt gondolom, hogy pálinkafronton sem marketing, sem más vonalon nem csinál senki semmit ma Magyarországon. A főzést és eladást kivéve.
Azokról nem beszélve, akik a nemzeti alkoholizmus ördögét látják, a 4-10ezer forint/fél liter ár közeli italokban.

pop simon 2010.05.18. 18:34:15

@Funkerman: én se tudom, hogy ki csinálja, engem sem érdekel... de azt szerintem nem teszi jól, ha pont egy másik pálinkafesztivált, úgy állít be, mint ha az szar lenne és, hogy annak semmi köze nincs a pálinkához. Lehet a Fásy mulatót nem szeretni, sőt lehet, hogy Pesten tényleg nem jönne be a népnek, de az vidék és ott ezt szeretik az emberek. (ez nem csak a gyulai fesztiválra igaz).
saját vélemény: nekem valahogy jobban tetszett, amikor tavaly gyulán szakadt az eső és annak az "undorító sörsátor"-nak köszönhetően nem áztam szarrá, ahogy az idén történt a budapesti feszten.
a belépő is olcsóbb volt gyulán, igaz nem voltak olyan "neves" fellépők , mint a pestin
olvasom, hogy anyagi megfontolásból nem mentek gyulára?- hát azért a pesti sem olcsó
igen magas helypénz+kuponból járó százalék. szerintem ez igen drága...de látszik valakinek jobban megérte
és végül: kezd már a tököm tele lenni azzal, hogy egyesek nem képesek elfogadni, hogy a mézes az NEM pálinka. (köztük a sok gyártó is)

Funkerman 2010.05.18. 19:25:06

@pop simon: "Matheusék 60 fokos kökénypálinkája után adott a téma: mitől jó egy pálinkafesztivál?

„Két fesztivál van, ahol meg szoktunk jelenni” – mondja Máthé Csaba ügyvezető. –„A most a várban lévő borfesztiválon és itt. Gyulára nem járunk, meg van annak az oka: nem akarok senkit megsérteni, de gagyi módon szervezett pálinkafesztiválról van szó."
Ezt a Matheus ügyvezetôje mondta!

Az, hogy ezt valaki megjeleníti egy cikkben...

Értem én, hogy ha van nálad esôkabát, az esô is jobban tetszik, de azért amikor 37 fok volt Gyulán, nagyon nem tetszett a müa sátor belül.

A belépô még szép, hogy olcsóbb, nagyságrendekkel nagyobb rendezvényrôl beszélünk, a gyulai esetében. Több árus, több fellépô, több kiállító és nem utolsósorban, valószinûleg több látogató is.

Azt gondolom, hogy mivel a közönség teljesen más összetételû egy budapesti pfesztiválon mint egy vidékin, egyértelmû, hogy maga a fesztivál is más összetételû lesz belülrôl.

A pálinka hungarikumként -ne felejtsük el- árucikk is. (A törvény csak ezt engedi)
Igy aztán ha tetszik, ha nem, pozicionálódni kezd. Erre talán nem más, mint a pálinkák címkéi a leg eklatánsabb példák. (a beltartalomról itt most nem nyitnék vitát.)
Ezért is csodálkozom mindig azon, hogy igen jó pálinkáknak kutyaütô kinézete van. Persze ez fordítva is igaz. :)
Arról, hogy egy "hely" a bpesti pálfeszten mit kóstál, fogalmam sincs. De gondolom, az önkormi sem ingyen adja a helyet. És hát az V. ker. nem Kôbánya.

Idén pl. nem jöttek el Bolyhosék. Gyulán ott voltak. Ôk jobban pozicionálják magukat arrafelé, illetve elég régen ott vannak már a köztudatban ahhoz, hogy esetleg negatívan üssön vissza az elmaradás.

A pálinkatörvény szerint, egyszerûen fogalmazva az pálinka, amiben, pálinka, kezelet víz és esetleg aszalvány van.
Én azzal nem foglalkozom, hogy ki mit ir rá. Reménykedünk, hogy az összetevôknél a valóságot irják, ott meg úgy is kiderül a turpisság.

pop simon 2010.05.18. 19:51:06

@Funkerman: "Azt gondolom, hogy mivel a közönség teljesen más összetételû egy budapesti pfesztiválon mint egy vidékin, egyértelmû, hogy maga a fesztivál is más összetételû lesz belülrôl."-
na látod ebben egyet is értünk... engem az zavar, hogy ilyen sunyi módon járatják le a budapesti szervezők a gyulai fesztivált. Lehet, hogy most ezt a kereskedők mondták, de azért ne felejtsük el az egy hónappal ezelőtti gumipatkányozós meg vurslizós írást, akárcsak a piknikes videó végén lévő fickó köpködését a gyulai fesztről. Nem értem miért kell óvodásnak lenni, és azt mondogatni az embereknek, hogy bibi, az enyém úgyis jobb.
"Idén pl. nem jöttek el Bolyhosék." - van egy tippem miért nem...

Funkerman 2010.05.18. 20:52:26

@pop simon: Szerintem a lejáratás szó kicsit erős. Arról nem beszélve, hogy azért ennek az éremnek is minimum kettő oldala van. Az egyik legyen a te véleményed, a másik pedig legyen az, hogy ha én mint pálinkafesztivál szervező mondom azt, akkor persze, hogy mindenki nekiáll ágálni. De ha mint főzde/kiállitó mondom, akkor ennek inkább elgondolkodtatónak kellene lennie. De csodálkozásra okot adónak semmiképp nem.
Aki eddig nem ment Gyulára, az vagy nem is fog menni, vagy pont azért, mert ezt elolvasta, elmegy, hogy lássa tényleg olyan szar e, mint ahogy azt leirták.
Nem hiszem, hogy a Városháza parki rendezvény szervezői, a gyulai pálfesztet a maguk konkurenciájának tartanák. Gyuláról nem valószinű, hogy feljönnek ide Pestre a pálfeszt kedvéért.
Pestről viszont szerintem elég sokan járnak Gyulára.
Nem kell túl szigorúnak lennie az embernek, hogy azt mondja, a gyulai pálfeszt kicsit olyan, mint ha egy pálinkaversenyt és vásárt, betettek volna egy körhintás, vattacukros, hímzett frottírtörölközős népünnepély közepébe.
Azt, hogy ezt ki minek veszi... Mindenesetre én nem éreztem rosszul magam azért, mert ezt irták róla, holott többször is megjártam.

rcsdaniella · http://hellomama.blog.hu 2010.05.18. 21:32:45

@insert_click: nem teljesen értem,mi a stílusban a gusztustalan.mint már említettem,ez itt nem az én véleményem,(de egyébként,ha az is lenne,azt gondolom,meg van hozzá a jogom,h leírjam,ahogy neked is,vagy bárkinek:ez itt egy blog.)személy szerint én jól éreztem magam Gyulán, az arról szóló posztba pedig nagyon sok mindent nem írtam bele -pl. hogy az ott kiállítók java része mit gondolt a fesztiválról,a szervezésről,a verseny elfogultságról,no meg arról, ki kit hogy húz le,mennyivel,stb., hidd el,ezek engem érintenek a legkevésbé,detényleg -épp azért,mert nem az volt a célom,h lejárassam az ottani fesztivált.de ami tény,az tény.műszőrpatkány és barátai velem együtt mulattak.van,akinek az tetszik,van,akinek nem.én jövőre is ott leszek,mert vicces,és mivel teljesen más a közönség,nem gondolom,h ez a poszt bármin változtatna.a kiállítók nagy része jövőre is odamegy,ha pedig nem,annak biztosan meg van az oka.

pop simon 2010.05.19. 08:23:57

@Funkerman: azt ne mondd, hogy ez egy jó reklám a gyulai fesztiválnak...
ez egyszerűen lejáratás...
és még mindig azt mondom, nézd meg a piknikes videó végét:
"az ellen szeretnénk szólni, hogy már mindenki csináljon pálinkafesztivált, ahol van vurstli, van gumipatkány-árus, rengeteg vattacukor és kürtöskalács"...
ezt nem az árusok/kiállítók mondták, hanem a rézangyal főnöke, és ezáltal a budapesti pálinkafesztivál szervezőjének is ez a véleménye...

Funkerman 2010.05.19. 13:58:12

@pop simon: Szerintem senki nem akarja reklámozni a gyulai fesztivált.

Még valami végszóként tôlem, mert ezzel befejezném a témán való szócséplést.
Bármennyire is fáj, az amit az árusok és a pálfeszt szervezôje mondott, igaz. Elmész, megnézed és igaz. Vattacukortól a gumipatkányig.

Ha ezt nem ô mondja, hanem én, te bárki leirja egy blogban, semmi nem történik, max lef@szozzák, meg lehogyképzeledezik és kész.
Szomorú lenne ha olyan világban élnénk, amiben csak akkor mondhatod ki a véleményedet, ha az egy cseppet sem nyom a latban. Az, hogy mondhatta volna finomabban, más kérdés.
Na pisz.

insert_click · http://www.kutyapoint.hu/ 2010.05.20. 15:47:39

@eszkimolany: ha nem érted, a Te bajod, a helyetekben azért a header kép tulajdonságainál vigyáztam volna, hogy Maros Róbert neve ne maradjon benne, mert így túl átlátszó.

no mindegy innentől kiszállok. :D

rcsdaniella · http://hellomama.blog.hu 2010.05.20. 17:49:55

@insert_click: a stílusról volt szó (mint gusztustalanról), nem pedig egy fotóról, így nem értem az összefüggést (azt persze már igen, Neked mi bajod mindezzel). egyébként valaki most már elárulhatná, miért baj, ha Maros Róbert, vagy a Rézangyal szerepel itt? miért baj, hogy szerveznek fesztivált, és pálinka pikniket? miért baj, hogy népszerűsítik a pálinkafogyasztást? (és ezzel ők is jól járnak, nem non-profit módon teszik mindezt, hát, ez elképesztő pofátlanság...ugye?) szóval, mindez MIÉRT is szúrja mások szemét? hogy a kötekedésen túl tesznek valamit a pálinkáért, az gusztustalan? mi itt az átlátszó? kezdem úgy érezni, mintha valami durva titkom lenne. nem emlékszem: volt arról szó, hogy ez a blog miről szól és kinek? vagy ígéret arra vonatkozóan, hogy ki és miért fog/vagy nem fog szerepelni benne? nem emlékszem ilyesmire, így nem értem a látszólagos számonkérést sem. vannak, akik olvassák, és akadnak, akik nem. akinek nem tetszik, ne tegye. vagy, mást mondok: ahelyett, hogy kötekedik, hozzon létre más, hasonló fórumokat, hogy előre lendítse a pálinkát. ami Isten áldása, legalább ebben értsünk egyet. naviszlát. iszom is egy biomálnát. mert favorizálok másokat is ám:)

pop simon 2010.05.20. 18:51:10

@eszkimolany: nem azzal van baj, hogy a rézangyal szerepel, vagy hogy fesztivált szerveznek; még azzal se, hogy pálinkát csinálnak; a népszerűsítéssel meg pláne nincs baj..
viszont a stílussal sok embernek baja van.. és befejeztem.

insert_click · http://www.kutyapoint.hu/ 2010.05.21. 10:00:18

szintén befejeztem...
sok sikert a bloghoz.
süti beállítások módosítása